Elektrische auto’s zijn een stuk stiller en minder schadelijk voor het milieu. Maar je bent in een aantal opzichten ook goedkoper uit. Alle financiële voordelen op een rij.
Elektrische auto’s stoten geen CO2 en fijnstof uit. Ze zijn daarom minder schadelijk voor het milieu. Als de energie waar de auto op rijdt bovendien wordt opgewekt door bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen, veroorzaak je als automobilist zelfs (vrijwel) helemaal geen uitstoot. Daarnaast zijn elektrische auto’s een stuk stiller, zeker bij lage snelheden.
Maar aan elektrisch rijden kleven ook allerlei financiële voordelen. Z24 zet ze voor jou op een rij.
Lagere energiekosten
Een liter diesel kost op dit moment ongeveer 1,51 euro en een liter benzine circa 1,77 euro. De brandstofkosten per gereden kilometer hangen af van het type brandstof, de auto, de snelheid en je rijgedrag. Maar als je uitgaat van een brandstofverbruik van 1:20 voor een dieselauto, betaal je ongeveer 7,5 cent per kilometer. Voor een benzineauto die 1:14 rijdt, ben je 12,6 cent per kilometer kwijt.
Dat is twee tot drie keer zo duur als bij een elektrische auto. Aan de laadpaal betaal je circa 0,28 euro per kilowattuur (kWh). Met één kWh kun je ongeveer zeven kilometer afleggen, wat de prijs op 4 cent per kilometer brengt. Vooral voor automobilisten die veel kilometers afleggen, kan dit flink schelen in de portemonnee.
Volgens het CBS legde een Nederlandse personenauto in 2012 gemiddeld 13.059 kilometer af. Bij die afstand had de eigenaar van een elektrische auto 1.123 euro minder uitgegeven aan energiekosten dan de eigenaar van een benzineauto. Ten opzichte van dieselauto's komt het kostenverschil uit op 457 euro.
Minder onderhoudskosten
Een elektromotor zit een stuk simpeler in elkaar dan een verbrandingsmotor en heeft minder bewegende delen.
"Er kan minder aan kapot gaan en je hoeft bijvoorbeeld geen bougies of het oliefilter te laten vervangen. Hierdoor zijn de onderhoudskosten over het algemeen lager dan bij conventionele auto's", zegt Niki Sie, projectmanager bij EV Centrum, een organisatie die voorlichting geeft over elektrisch rijden.
Geen aanschafbelasting
Vanwege de hoge kosten van de batterij zijn elektrische auto's nog steeds relatief duur in aanschaf. Maar daar staat tegenover dat je in ieder geval tot en met 2015 geen belasting (BPM) hoeft te betalen bij de aankoop van een elektrische auto.
Geen motorrijtuigenbelasting
Op veel zuinige auto's wordt sinds januari weer wegenbelasting geheven, maar elektrische auto's en plug-in hybrides ontspringen vooralsnog de dans. Zij zijn tot en met 2015 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.
Lagere bijtelling
Dit jaar is er een eind gekomen aan de vrijstelling van de fiscale bijtelling voor elektrische leaseauto's. Maar de bijtelling is nog altijd een stuk lager dan bij gewone auto's. Voor elektrische auto's moet je nu elk jaar 4 procent van de catalogusprijs optellen bij je bruto-inkomen. Voor hybride auto's is dat 7 procent. Voor conventionele auto's geldt een bijtelling van 14 tot wel 25 procent.
Dat verschil kan behoorlijk aantikken, rekent Niki Sie voor. "In het topsegment ben je voor een Tesla van de zaak ongeveer 150 tot 200 euro per maand kwijt aan bijtelling. Voor een Audi, BMW of Mercedes uit dezelfde prijsklasse kom je al snel uit op 1.000 euro; een verschil van ruim 800 euro per maand. In het lagere segment moet je voor een Renault ZOE rekenen op circa 30 euro bijtelling per maand, tegen circa 100 euro voor een Renault Clio."
Aftrekpost voor ondernemers
De fiscale voordelen voor ondernemers die zuinig willen rijden zijn dit jaar fors ingedamd. De zogeheten Vamil-regeling (Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen) voor elektrische auto's is vervallen. De Milieu Investeringsaftrek (MIA), een aftrekpost voor milieuvriendelijke bedrijfsinvesteringen, bestaat nog wel. Maar deze geldt alleen nog maar voor auto's die maximaal 50 gram per kilometer CO2 uitstoten. Bovendien is er een maximum gesteld aan het investeringsbedrag dat hiervoor in aanmerking komt.
Ondanks deze inperkingen kan de aankoop van een elektrische auto nog steeds een interessante aftrekpost opleveren voor ondernemers.
Voor een auto die geen CO2 uitstoot (hieronder vallen pure elektrische auto's) mag je volgens de MIA-regeling 36 procent van het aanschafbedrag (van maximaal 50.000 euro) aftrekken van de fiscale winst. Dit komt neer op maximaal 18.000 euro. Val je onder het 52 procents-tarief, dan kan dit jou dus netto 9.000 euro opleveren.
Koop je een plugin hybride auto, dan mag je voor een auto met een CO2-uitstoot van hooguit 30 gram per kilometer 27 procent van de aanschafprijs aftrekken, over maximaal 35.000 euro. Dit levert een netto fiscaal voordeel op van maximaal 4.700 euro. Stoot deze auto tussen de 31 en 51 gram per kilometer af, dan bedraagt het fiscale voordeel maximaal 13,5 procent over 12.500 euro, ofwel 840 euro netto.
Niet alleen je auto, maar ook de aanschaf van een eigen laadstation komt in aanmerking voor de MIA-regeling. Als je hiervoor meer dan 2.500 euro neertelt, mag je 36 procent van de kosten aftrekken van je fiscale winst.
Onzekerheden
Tegenover deze voordelen staan ook enkele financiële onzekerheden. Zo nemen accu's een relatief groot deel van de aanschafkosten van de auto in beslag. Naar verwachting zullen de accuprijzen de komende jaren wel gaan dalen - wat de prijs ten goede komt - maar in welke mate dit zal gebeuren valt nog niet te voorspellen. Juist de hoge aanschafkosten vormen voor veel mensen de grootste drempel om een elektrische auto aan te schaffen, zo blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction.
Een nauwkeurige kosten-batenanalyse wordt ook bemoeilijkt omdat je nu nog niet goed kunt inschatten wat je elektrische auto straks oplevert bij verkoop. De laadcapaciteit van de batterijen gaat in de loop der tijd achteruit, wat de waarde van je auto uiteraard negatief beïnvloedt. Maar het is nog niet duidelijk wat een vervangende batterij over enkele jaren kost.
Ondanks deze onzekerheden verwacht Niki Sie dat er in de toekomst steeds meer elektrische auto's over het Nederlandse wegdek zullen rijden. "De onbekendheid met elektrisch rijden is afgenomen en het aantal laadpunten is fors gestegen. Bovendien is het aanbod van elektrische auto's de afgelopen jaren fors gegroeid: ook luxere merken bieden inmiddels elektrische auto's aan, waardoor elektrisch rijden zijn suffe imago kwijt raakt. Daarnaast zijn steeds meer mensen zich bewust van de milieuwinst, het rijcomfort en de financiële voordelen van elektrisch rijden."
Lees ook
Leuk zo'n elektrische auto, maar zijn er genoeg oplaadpunten?
Drie jaar elektrische auto's op de weg: dit hebben we geleerd
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl